Rolul invatatorului in educarea copiilor

,, Invatatorul este cel care daruieste fiecarui om, la pornirea lui în drumul spre lumina, primele elemente, calauzindu-i pasii spre marele titlu de ‚,OM’’. El este acela care modeleaza materialul cel mai de pret –COPILUL, tinzand ca din fiecare bloc de marmura bruta sa realizeze o fiinta inzestrata cu cele mai frumoase trasaturi, un om care sa inmanuncheze calitatile morale cele mai inalte.’’ (Dumitru Salade)

Importanta invatatorului in viata fiecaruia dintre noi este esentiala deoarece el pune bazele educatiei scolare. Este un lucru deja bine stiut, ca invatatorul este pentru elev modelul pe care il imita. Nu exista elev care sa nu caute sa isi imite invatatorul in atitudini, gesturi, imbracaminte, etc. De aici deducem si cit de important este ceea ce imita copilul, cit de importanta este personalitatea invatatorului care are o insemnatate mare in educarea fiecarui copil.

Pentru a asigura eficienta educatiei in timpul actului didactic, invatatorul , pe linga vastele cunostinte pe care le detine, trebuie sa posede calitati precum dragostea pentru copii, capacitatea de empatie, delicatetea sufletasca, maiestria si tactul pedagogic, puterea de stapanire de sine, pasiunea pentru profesiunea aleasa. Pentru fomarea unui climat favorabil, invatatorul trebuie sa accepte diversitatea in clasa, si sa adopte un stil democratic, astfel încât: sa situeze elevul într-un model de reflectie, care sa-i permita sa activeze cognitiv si sa ramana activ, atent, vigilent, în toate etapele cunoasterii;  sa creeze o atmosfera de cooperare, de toleranta si respect, de coeziune afectiva, de confruntare a opiniilor; sa sprijine elevii în initierea actiunilor, în analiza acestora, sa le accepte punctele de vedere, sa le dirijeze activitatea, sa depisteze golurile din cunostintele elevilor si sa le corecteze cu ajutorul lor; sa colaboreze cu elevii pentru a alege continuturi, pentru a formula probleme, pentru a alege strategii de lucru; sa permita fiecarui elev sa urmeze parcursul educational in ritmul sau, în mod real; sa-i faca pe elevi sa se simta parte activa in instruire, interesata, captivata de achizitiile noului; sa dea elevilor posibilitatea de a alege de fiecare data cand solicita un sfat cu privire la îndeplinirea unei sarcini; sa determine elevii sa gandeasca, sa comunice, sa emita rationamente, sa analizeze, sa compare, sa sintetizeze, sa puna intrebari, sa construiască raspunsuri, sa aplice cunostinte; sa declanseze, sa sustina, sa catalizeze schimburile verbale si intelectuale dintre elevi; sa gaseasca, sa elaboreze si sa aplice metode didactice pentru elev, prin elev si împreună cu elevul. Toate acestea nu doar vor dezvolta multilateral elevul dar si ii va educa spiritul de echipa, egalitatea, bunul simt, independenta, responsabilitatea, curiozitatea. Dar sa nu uitam si de ce asteapta copii de la invatator: blandetea  în relatiile cu ei, sa fie drept, sa-i trateze ca pe niste oameni mari, sa-i faca sa fie apropiati de el, sa le fie cel mai apropiat prieten, caruia sa-i poata destainui toate secretele, si bune, si rele, fara retineri.

” Cind profesorii vor fi mai aproape de elevi, cind vor dispare si violenta verbala si gestul brutal, cand se va renunta la pedeapsa si se va face apel la simtul demnitatii si al ratiunii, cind se va învelera nobletea muncii, a cinstei si a politetei, prin exemplul educatorilor insisi, atunci se va stabili un climat cu adevarat propriu educatiei omului ” .  ( D. Theodosiu)

About these ads

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s